+46(0)732-51 19 03

Från förestående katastrof till framgång



INBJUDAN TILL FRUKOSTSEMINARIUM 3 APRIL

Välkommen den 3 april då vi talar om hur vissa får det att hända genom styrkan i sina gemensamma värderingar. Styrkan som vänder svåra situationer till utveckling och lönsamhet.


INFORMATION
Datum: 3 april 2019
Tid: 08.00-09.30, lättare frukost serveras
Plats: United Spaces, Waterfront Building
Hitta: Klarabergsviadukten 63
Begränsat antal platser


Vissa företag når extrem lönsamhet samtidigt som de kontinuerligt utvecklas. Är det ett tecken på att medarbetarna fattar rätt beslut och ägnar sig åt rätt saker eller är det bara ren tur? Kan man jämföra beteenden i ett företag med händelseförloppet vid ett kajakäventyr som vändes från en annalkande katastrof till ett gott minne? Är det så enkelt att värderingsstyrda beteenden är förutsättningen för att nå lönsamhet och vara hållbara?


”Jag kämpade till utmattningens gräns, det var enbart tack vare gruppen som katastrof byttes mot framgång”

En sommar begav sig 10 personer ut på ett 17 dagars äventyr. Vi skulle paddla norrut längs med Grönlands östkust, Diskobukten. Vi var en löst sammansatt grupp, många starka och drivna personligheter med mycket kunskap och fulla av egna idéer. Innan vi for iväg hade vi träffats för att diskutera rutt, troliga förutsättningar och utrustningslista. Mat inhandlades på plats i den lilla lokala butiken.

När vi lämnade byn Ilulissat sken solen, havet var blått och en val som sprutade vatten siktades i horisonten. Dubbelkajakerna, som postats från Sverige, var fullastade och tunga. Vi gav oss iväg rakt ut i vildmarken utan bebyggelse eller möjlighet till kommunikation. Utmaningen blev att hitta tältplatser som dessutom hade dricksvatten. Klipporna var ända upp till 50 meter över havet och det var sällan möjligt att kliva iland. Ingen möjlighet till spontana pauser för att sträcka på benen.

När vi paddlade mötte vi fantastiska isberg, både små och gigantiska. Den sammanpressade issörjan som stängt in oss under natten plogades igenom på morgonen, myggor stora som bombplan, stark vind och till sist ismassan som hindrade oss från nå längre norrut. Vi bar varje kväll upp utrustning och kajaker långt långt upp på land för att undvika tidvatten och vågor från kalvande glaciärer.


Plötsligt hände det - en kajak slog plötsligt runt i ett delta!
Två kompisar hamnade i det fyra-gradiga vattnet.


Där det tidigare varit lugnt hade nu en hård forsliknande ström med stora virvlar i mitten uppstått. Strömmen bildades där glaciärvatten rann ut från ett delta och mötte tidvattnet från havet på väg in. Det fanns bara en liten klippavsats utefter den höga bergväggen att föra de som hamnat i vattnet till. Problemet var den mycket starka strömmen, i mitten forsade vattnet inåt och längs klippväggarna utåt.

Kajaken jag satt i försökte bogsera vår kompis till klippavsatsen i en otroligt stark motström. Första försöket gick inte. Ny sats, det gick inte nu heller! Mina armar var så kraftlösa att jag inte kunde hålla i paddeln. Vår kompis hängde i kajakens akter, fortfarande i vattnet. Hur långt borta var de andra? Hur länge klarar man att ligga i en fors med fyra-gradigt vatten utan torrdräkt? Kompisens blick sa att nu går det åt helvete!

Det löste sig tack och lov, tillslut lyckades vi få upp båda kompisarna på avsatsen och sedan vidare till lägret en kilometer längre ut mot havet. En katastrof omvandlades till en framgångssaga.

Under vår paddling fanns oändligt många beslut som skulle fattas och källor till konflikter. Vi hade olika förutsättningar, inte minst fysiskt, åldrarna varierade mellan 20-66 år och vi hade olika erfarenheter och riskbenägenhet.

Vi hade gnuggats samman för att uppnå intentionen med resan, att ha kul tillsammans, uppleva magisk natur och utmana vår förmåga utan att ta risker. Något som gjorde att vi kunde agera och kommunicera på rätt sätt vid ett viktigt tillfälle och senare samtala om händelsen. Det blev en källa till mycket lärdom och inte minst insikt om värdet av ett bra gäng.


Vill du att dina medarbetare, i vardagen, ska använda de beteenden som de känner skapar en välmående organisation som utvecklas och är lönsam?


Varmt välkomna / Annika Castwall

 

>50 000 användare

Vi har sålt ca 5000 förändringsspel använda av mer än 50 000 personer i 40 länder. Läs mer >

Anmäl dig här!